Tutaj jesteś

Czy trzeba ładować nowy akumulator?

11 maja, 2024 Ogród czy nowy akumulator trzeba ładować


Zakup nowego akumulatora może budzić wiele pytań i wątpliwości wśród konsumentów. Czy należy go od razu ładować przed pierwszym użyciem? Czy różne typy akumulatorów wymagają odmiennych procedur przygotowania? W jaki sposób prawidłowo naładować nowy akumulator, aby zapewnić jego długotrwałą wydajność i bezpieczeństwo użytkowania? W niniejszym kompleksowym poradniku przedstawiamy wyczerpujące odpowiedzi na te oraz inne kluczowe zagadnienia związane z ładowaniem nowych akumulatorów.

Przypadek akumulatorów bezobsługowych

Akumulatory bezobsługowe, takie jak modele AGM i żelowe, zazwyczaj są sprzedawane w stanie naładowanym. Oznacza to, że po rozpakowaniu nowego akumulatora, nie ma konieczności jego dodatkowego ładowania przed montażem lub użyciem.

Zaleca się jednak, aby po rozpakowaniu sprawdzić:

  • Zmierzyć napięcie na zaciskach akumulatora

  • Upewnić się, że obudowa nie nosi śladów uszkodzeń mechanicznych

Jeśli wszystkie parametry są prawidłowe i zgodne ze specyfikacją, można od razu przystąpić do instalacji lub użytkowania nowego akumulatora bezobsługowego bez konieczności wcześniejszego ładowania. Akumulatory kupisz na stronie https://litowe.pl/.

Czy nowy akumulator trzeba ładować? Przypadek akumulatorów obsługowych

W przeciwieństwie do akumulatorów bezobsługowych, akumulatory obsługowe (wymagające regularnej konserwacji) często są sprzedawane w stanie częściowo naładowanym, np. na poziomie około 80% pojemności.

W takim przypadku, przed montażem lub pierwszym użyciem, należy rozważyć wstępne doładowanie akumulatora. Pozwoli to uzyskać pełną wydajność rozruchową oraz wydłużyć jego żywotność.

Ładowanie akumulatora obsługowego powinno odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta, przy użyciu dedykowanej ładowarki. Zbyt szybkie lub nieodpowiednie ładowanie może doprowadzić do uszkodzenia ogniw.

Rodzaje akumulatorów i ich charakterystyka

Rynek akumulatorów oferuje szeroki wybór różnorodnych typów tych urządzeń, każdy z właściwymi sobie cechami i wymaganiami. Podstawowa klasyfikacja obejmuje cztery główne rodzaje akumulatorów:

Akumulatory ołowiowo-kwasowe (SLA)

Akumulatory SLA składają się z anody i katody wykonanych z płyt ołowiowych, z kwasem siarkowym jako elektrolitem. Napięcie nominalne każdego ogniwa wynosi 2V. Są one stosowane jako zamienniki dla tradycyjnych akumulatorów kwasowych oraz baterii niklowo-kadmowych.

Akumulatory niklowo-kadmowe (NiCd)

Akumulatory NiCd wykorzystują nikiel jako katodę oraz kadm jako anodę. Napięcie nominalne każdego ogniwa wynosi 1,2V.

Akumulatory niklowo-wodorkowe (NiMH)

Akumulatory NiMH mają katodę z niklu oraz anodę ze stopu metali, w tym magnezu i aluminium, które absorbują wodór. Napięcie nominalne każdego ogniwa to 1,2V.

Akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion)

W akumulatorach Li-Ion elektrodą dodatnią jest LiCoO 2, a ujemną – węgiel porowaty. Napięcie nominalne pojedynczego ogniwa wynosi 3,6V.

Ładowanie akumulatorów samochodowych

Układy ładowania w nowoczesnych pojazdach są zazwyczaj przystosowane do nowych akumulatorów o określonej pojemności. Dlatego też, w większości przypadków, nowo zainstalowany akumulator będzie sprawnie doładowywany przez alternator podczas pracy silnika.

Niemniej jednak zaleca się, aby przed montażem nowego akumulatora samochodowego, rozważyć jego wstępne doładowanie małym prądem (10-20% pojemności). Pozwoli to uniknąć nadmiernego obciążenia układu ładowania na skutek niskiego napięcia początkowego.

W przypadku starszych pojazdów, które nie posiadają wydajnych układów ładowania, zewnętrzne doładowanie nowego akumulatora przed montażem jest jeszcze bardziej wskazane.

Zagrożenia związane z niedoładowaniem akumulatora

Pozostawienie akumulatora w stanie niedoładowania przez dłuższy czas może prowadzić do poważnych problemów. Zjawisko to nazywane jest „zasiarczeniem płyt” i polega na odkładaniu się siarczanów na elektrodach, co znacznie obniża pojemność i wydajność akumulatora.

Dotyczy to zarówno akumulatorów ołowiowo-kwasowych, jak i akumulatorów głębokiego rozładowania, takich jak stosowane w systemach zasilania awaryjnego. W takich przypadkach konieczne jest jak najszybsze doładowanie akumulatora, aby zapobiec trwałemu uszkodzeniu.

Przechowywanie i konserwacja akumulatorów

Akumulatory, szczególnie te przechowywane poza sezonem użytkowania lub przez dłuższy czas, wymagają okresowego doładowywania. Częstotliwość ładowania zależy głównie od temperatury otoczenia:

  • W temperaturze 20°C, akumulatory powinny być sprawdzane co 3 miesiące i doładowywane w razie spadku napięcia

  • W niższych temperaturach, konieczność doładowywania występuje częściej – nawet co 1-2 miesiące

Warto również rozważyć pozostawienie akumulatora podłączonego do automatycznej ładowarki, która będzie utrzymywać jego napięcie na optymalnym poziomie. Niektóre zaawansowane ładowarki posiadają nawet funkcje okresowego, cyklicznego doładowywania.

Redakcja posadzdrzewo.pl

Jesteśmy zespołem pasjonatów, którzy wierzą, że małe zmiany mogą przynieść wielkie korzyści. Naszym celem jest inspirowanie czytelników do tworzenia zdrowszego i bardziej zrównoważonego środowiska w ich domach i ogrodach.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?