Zakup nowego akumulatora może budzić wiele pytań i wątpliwości wśród konsumentów. Czy należy go od razu ładować przed pierwszym użyciem? Czy różne typy akumulatorów wymagają odmiennych procedur przygotowania? W jaki sposób prawidłowo naładować nowy akumulator, aby zapewnić jego długotrwałą wydajność i bezpieczeństwo użytkowania? W niniejszym kompleksowym poradniku przedstawiamy wyczerpujące odpowiedzi na te oraz inne kluczowe zagadnienia związane z ładowaniem nowych akumulatorów.
Przypadek akumulatorów bezobsługowych
Akumulatory bezobsługowe, takie jak modele AGM i żelowe, zazwyczaj są sprzedawane w stanie naładowanym. Oznacza to, że po rozpakowaniu nowego akumulatora, nie ma konieczności jego dodatkowego ładowania przed montażem lub użyciem.
Zaleca się jednak, aby po rozpakowaniu sprawdzić:
-
Zmierzyć napięcie na zaciskach akumulatora
-
Upewnić się, że obudowa nie nosi śladów uszkodzeń mechanicznych
Jeśli wszystkie parametry są prawidłowe i zgodne ze specyfikacją, można od razu przystąpić do instalacji lub użytkowania nowego akumulatora bezobsługowego bez konieczności wcześniejszego ładowania. Akumulatory kupisz na stronie https://litowe.pl/.
Czy nowy akumulator trzeba ładować? Przypadek akumulatorów obsługowych
W przeciwieństwie do akumulatorów bezobsługowych, akumulatory obsługowe (wymagające regularnej konserwacji) często są sprzedawane w stanie częściowo naładowanym, np. na poziomie około 80% pojemności.
W takim przypadku, przed montażem lub pierwszym użyciem, należy rozważyć wstępne doładowanie akumulatora. Pozwoli to uzyskać pełną wydajność rozruchową oraz wydłużyć jego żywotność.
Ładowanie akumulatora obsługowego powinno odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta, przy użyciu dedykowanej ładowarki. Zbyt szybkie lub nieodpowiednie ładowanie może doprowadzić do uszkodzenia ogniw.
Rodzaje akumulatorów i ich charakterystyka
Rynek akumulatorów oferuje szeroki wybór różnorodnych typów tych urządzeń, każdy z właściwymi sobie cechami i wymaganiami. Podstawowa klasyfikacja obejmuje cztery główne rodzaje akumulatorów:
Akumulatory ołowiowo-kwasowe (SLA)
Akumulatory SLA składają się z anody i katody wykonanych z płyt ołowiowych, z kwasem siarkowym jako elektrolitem. Napięcie nominalne każdego ogniwa wynosi 2V. Są one stosowane jako zamienniki dla tradycyjnych akumulatorów kwasowych oraz baterii niklowo-kadmowych.
Akumulatory niklowo-kadmowe (NiCd)
Akumulatory NiCd wykorzystują nikiel jako katodę oraz kadm jako anodę. Napięcie nominalne każdego ogniwa wynosi 1,2V.
Akumulatory niklowo-wodorkowe (NiMH)
Akumulatory NiMH mają katodę z niklu oraz anodę ze stopu metali, w tym magnezu i aluminium, które absorbują wodór. Napięcie nominalne każdego ogniwa to 1,2V.
Akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion)
W akumulatorach Li-Ion elektrodą dodatnią jest LiCoO 2, a ujemną – węgiel porowaty. Napięcie nominalne pojedynczego ogniwa wynosi 3,6V.
Ładowanie akumulatorów samochodowych
Układy ładowania w nowoczesnych pojazdach są zazwyczaj przystosowane do nowych akumulatorów o określonej pojemności. Dlatego też, w większości przypadków, nowo zainstalowany akumulator będzie sprawnie doładowywany przez alternator podczas pracy silnika.
Niemniej jednak zaleca się, aby przed montażem nowego akumulatora samochodowego, rozważyć jego wstępne doładowanie małym prądem (10-20% pojemności). Pozwoli to uniknąć nadmiernego obciążenia układu ładowania na skutek niskiego napięcia początkowego.
W przypadku starszych pojazdów, które nie posiadają wydajnych układów ładowania, zewnętrzne doładowanie nowego akumulatora przed montażem jest jeszcze bardziej wskazane.
Zagrożenia związane z niedoładowaniem akumulatora
Pozostawienie akumulatora w stanie niedoładowania przez dłuższy czas może prowadzić do poważnych problemów. Zjawisko to nazywane jest „zasiarczeniem płyt” i polega na odkładaniu się siarczanów na elektrodach, co znacznie obniża pojemność i wydajność akumulatora.
Dotyczy to zarówno akumulatorów ołowiowo-kwasowych, jak i akumulatorów głębokiego rozładowania, takich jak stosowane w systemach zasilania awaryjnego. W takich przypadkach konieczne jest jak najszybsze doładowanie akumulatora, aby zapobiec trwałemu uszkodzeniu.
Przechowywanie i konserwacja akumulatorów
Akumulatory, szczególnie te przechowywane poza sezonem użytkowania lub przez dłuższy czas, wymagają okresowego doładowywania. Częstotliwość ładowania zależy głównie od temperatury otoczenia:
-
W temperaturze 20°C, akumulatory powinny być sprawdzane co 3 miesiące i doładowywane w razie spadku napięcia
-
W niższych temperaturach, konieczność doładowywania występuje częściej – nawet co 1-2 miesiące
Warto również rozważyć pozostawienie akumulatora podłączonego do automatycznej ładowarki, która będzie utrzymywać jego napięcie na optymalnym poziomie. Niektóre zaawansowane ładowarki posiadają nawet funkcje okresowego, cyklicznego doładowywania.